lördag 17 maj 2008

Idag är det en speciell dag!



Då vår familj är mångkulturell och vi fem har fyra olika nationaliteter är det många dagar på året man vill fira lite extra.


Idag är det 17:e maj!


Vi har som oftast försök att spendera denna dagen hos svärföräldrarna i Norge, där vi försökt följa traditionerna så mycket det går.

Morgonen brukar börja med ett stort smörgås bord med allt från sill till rullsylta. Sedan är det dags att sätta på finkläderna.

Döttrarna har fått fina Norska bunader med vita blusar och silver brocher. Sonen hade norsk bunad med väst och knickers första året men det funkade inte alls så han har fått ha vanliga finkläder. Själv köpte jag mig en Sverige dräkt (har varit mycket användbar). Maken har kostym och slips.


Vi får fina brocher med de norska värgerna rött, vitt och blått och små tutor med tofsar. Sedan promenerar vi ner till stan. Där går barnetåget. Alla skolor i kommunen från barnskolan till gymnasiet går och sjunger i tåget, viftar med flaggor och det är med många musikkårer och drillflickor mm.


Efter detta är det dags för glass! mycket pass för att inte söla ner de fina kläderna :)


Vi promenerar hemmåt och äter lunch, samma smörgårsbord som på morgonen men påfyllt med lite varm mat. Kaffe och Jordgubbs tårta på maten.


Nu är det dags att gå till den när liggande skolan där det är lekar och aktiviteter för barnen.


Tillbaka hem och mer fika, jordgubbstårta, läfser, kransekake och mycket mer! min svärmor är fantastisk på att baka.


Nu rundar vi av lite och barnen får på sig lite skönar kläder (vi vuxna med). Sedan myser vi hemma tills det är dags för fyverkerier och efter det är barnen helt slut och slocknar.


Kommer tänka mycket på Niorge i dag och sakna hela 17.e maj firandet.


4 kommentarer:

  1. Nyfiken - har du ingen bild på de norske bunaderna? Själv har jag en Älvdals-dräkt men tyvärr finns sällan anledning att använda den. Här nere är dräkttraditionen inte lika stark som t ex i Dalarna (eller Norge för den delen).

    Ha fin 17:e mai! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kände att jag borde dela med mig. :D

    SvaraRadera
  3. skall nog snabbbeställa lite av dig ikväll eller imogon och hoppas det hinner komma innan vi drar utomlands nästa helg! :-D
    kramiz

    SvaraRadera
  4. Jenny> äntligen hittade jag ett sätt att få ut en bild på bunaden.
    sverige dräkten och bunaderna har varit perfekta på bröllopp, skolavslutning, midsommar :)

    Malin> jag är fortfarande väldigt avis på dig ;)

    Karin> :D

    SvaraRadera